pharma-bioflora2

پروبیوتیکها میکروارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که در صورت مصرف به تعداد کافی، اثرات سلامت بخش‌دارند. تحقیقات گسترده‌ای نشان می‌دهد که این محصولات می‌توانند سبب پیشگیری و یا درمان دامنه گسترده‌ای از بیماری‌های گوارشی همانند اسهال، یبوست تا سرطان کلون شوند. محصولات پروبیوتیک بیشتر بر پایه باکتری‌های اسیدلاکتیک و بیفیدوباکتریوم‌ها تولید می‌شود که این میکروارگانیسم‌ها بخش اصلی میکروفلور روده بوده و در غذاهای تخمیری نیز به‌وفور یافت می‌شوند. تحقیقات گسترده نشان‌دهنده ایمنی این باکتری‌ها است به نحوی که امروزه آن‌ها را GRAS در نظر می‌گیرند.
مکانیسم عمل این باکتری‌ها بسیار گوناگون بوده است. این میکروارگانیسم‌ها توانایی تولید باکتریوسین و اسیدهای چرب زنجیره کوتاه دارند و موجبات کاهش pH دستگاه گوارش را فراهم می‌آورند. از سوی دیگر با رقابت غذایی سبب حذف باکتری‌های پاتوژن شده و همچنین سلامت سلول‌های روده را بهبود می‌بخشند. این میکروارگانیسم‌ها نقش Immunomodulatory داشته و سیستم ایمنی ذاتی و اکتسابی را با القای فاگوسیتوز، ترشح IgA، تغییر واکنش T-cell، تحریک پاسخ Th1 و کاهش پاسخ Th2 تحت تأثیر قرار می‌دهند.

بایوفلورا

ماده مؤثر: لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس، بیفیدوباکتریوم ‌بیفیدوم، بیفیدوباکتریوم‌ لاکتیس و بیفیدوباکتریوم‌ لانگوم

مواد کمکی: استئارات منیزیم، مالتودکسترین

۱/۸×۱۰۹ CFU/Capsule :دوز

موارد مصرف

• حفظ و تقویت فلور طبیعی دستگاه گوارش
• تعدیل و تنظیم پاسخ های سیستم ایمنی
• بهبود مشکلات گوارشی فانکشنال همانند یبوست، اسهال و …
• کمک به بهبود بیماری متابولیسم عدم تحمل لاکتوز

مقدار مصرف

روزانه ۱-۲ کپسول بعد از غذا یا طبق دستور پزشک .

مکانیسم‌های احتمالی

• کمک به بهبود مشکلات گوارشی همانند اسهال و یبوست
• تولید اسیدلاکتیک و اسیدهای چرب زنجیره کوتاه (SCFAs) به‌عنوان محصول پایانی تخمیر و در نتیجه کاهش pH روده و نا مناسب کردن محیط لومن روده جهت رشد پاتوژن ها
• کمک به جذب آب و یون‌ها در روده به واسطه SCFAs جذب شده توسط سلول‌های روده و در نتیجه حفظ و سلامت سلول های کولون
• تولید بوتیرات به‌عنوان اصلی‌ترین منبع انرژی سلول‌های کلون و عامل اصل تمایز و رشد سلولی
• سنتز ویتامین‌های ضروری بدن از جمله ویتامین‌های گروه B
• تولید دامنه وسیعی از ترکیبات ضدمیکروبی همانند فاکتورهای لیپوفیلیک با وزن مولکولی کمتر از ۳۵۰۰ و در نتیجه ممانعت از رشد پاتوژن‌ها
• رقابت بر سر جایگاه اتصال پاتوژن‌های میکروبی و ویروسی در سلول‌های اپی‌تلیال
• افزایش ضخامت لایه مخاطی به‌عنوان سد جدا کننده لومن از سلول‌های اپی‌تلیال
• افزایش بیان پروتئین های مربوط به اتصالات محکم بین سلول های اپی‌تلیوم دستگاه گوارش و درنتیجه آن کاهش نفوذپذیری انتخابی
• بهبود ایمنی غیراختصاصی در نتیجه بهبود پاسخ ایمنی به دامنه وسیعی از میکروارگانیسم‌ها
• افزایش فعالیت فاگوسیت‌ها و افزایش تولید IgA و افزایش سطح ایمنی مخاطی
• کاهش فعالیت و یا تولید آنزیم‌های بتاگلوکورونیداز و نیترورودکتاز در نتیجه ممانعت از تبدیل مواد پروکارسینوژن به کارسینوژن
• دکانژوگه و هیدرولیز کردن اسیدهای صفراوی و کمک به کنترل چربی خون و کاهش کلسترول

عوارض جانبی

در مواردی مصرف این محصولات ممکن است منجر به نفخ و افزایش تولید گاز در دستگاه گوارش گردد، بدیهی است با ادامه مصرف، عوارض فوق از بین خواهند رفت. در صورت مشاهده عوارض دیگر پزشک یا داروساز را مطلع نمایید

موارد احتیاط

هیچ مورد منع مصرفی برای این فرآورده وجود ندارد. در مواردی مانند بیماری‌های قلبی، اندوکاردیت و نقص سیستم ایمنی بهتر است مصرف با تجویز پزشک صورت گیرد. در افرادی که تحت عمل جراحی همانند جراحی‌های شکمی، جراحی سندرم روده کوتاه، پیوند عضو و یا… قرار می‌گیرند، استفاده از پروبیوتیک باید با تجویز پزشک باشد.

مصرف در گروه‌های خاص

در دوران بارداری و شیردهی با مشورت پزشک مصرف شود.

تداخل دارویی

در افرادی که داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند با احتیاط استفاده شود.

شرایط نگهداری

در جای خشک، خنک و دمای ۲۵ درجه سانتیگراد به مدت دو سال قابل نگهداری است.

نتایج مطالعات بالینی مصرف سویه باکتری اسیدلاکتیک و بیفیدوباکتر‌ها

کاهش علائم یبوست: تجویز سویه های بیفیدوباکتیوم و اسید لاکتیک در افراد دچار یبوست، سبب افزایش دفعات دفع (از ۳.۱ بار در هفته به ۷.۶ بار در هفته)، بهبود حس پری در روده ها و احساس عدم تخلیه کامل روده بعد از دفع و کاهش چشمگیر اپیزود های درد های شکمی، گردید (Milliano و همکاران).
کاهش خطر ابتلا به سرطان: بیفیدوباکتریوم‌ها باعث القاء تولید آنتی‌بادی‌های اختصاصی و غیراختصاصی می‌گردند و با تعدیل سیستم ایمنی، خواص آنتی‌توموری نیز دارند. مطالعات بالینی به اثبات رسانده که این باکتری‌ها می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهند. همچنین بیفیدوباکتریوم‌ لانگوم باعث افزایش مقاومت استخوان‌های بدن از طریق افزایش جذب کلسیم در روده می‌گردد ( Ishibashi, N و همکاران).
کاهش ابتلا به بیماری‌های عفونی: در مطالعه‌ای مشخص گردید که نوزادانی که با شیر خشک‌های حاوی بیفیدوباکتریوم‌ها تغذیه می‌شوند احتمال کمتری در ابتلا به اسهال دارند. همچنین نقش این باکتر‌ی‌ها در کنترل عفونت‌های روتاویروسی که یکی از عوامل مهم ایجادکننده اسهال در کودکان است نیز در مطالعات اثبات شده است. در مطالعه‌ای دیگر بر روی بیفیدوباکترها مشخص گردید که این پروبیوتیک‌ها قادر به درمان یا پیشگیری از اسهال هستند و از مکانیسم عمل آن‌ها می‌توان به کاهش pH محیط، آنتاگونیزه کردن اثرات E.coli و باکتری Clostridium perfringens و ترشح فاکتورهای آنتی‌باکتریال می‌باشد.
Horrange و همکارانش نشان دادند که ترکیب بیفیدوباکتریوم‌ لانگوم و لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس می‌تواند تغییراتی فلور نرمال روده ناشی از مصرف آنتی‌بیوتیک کلیندامایسین را بهبود بخشند. این محصولات با تغییر الگوی بیان سایتوکاین‌های التهابی و پیش التهابی، سبب تعدیل سیستم ایمنی می‌شوند و همچنین قادر به القاء تولید مقادیر زیادی IgA می‌باشند (Biavati, B و همکاران).
سندروم روده تحریک‌پذیر (IBS): در یک مطالعه بالینی که به‌منظور اثر لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس و بیفیدوباکتریوم‌ها در بیماران مبتلابه سندروم روده تحریک‌پذیر (IBS) صورت گرفته مشخص گردید که این سویه باکتری در بهبود علائم مربوط به سندروم روده تحریک‌پذیر مؤثر می‌باشد ( Sinn, D.H و O’Mahony, L و همکاران).
بهبود و درمان بیماری هلیکوباکتر پیلوری: در یک مطالعه بالینی که اثر لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس در ریشه‌کنی و درمان هلیکوباکتر پیلوری در بیماران مبتلا به زخم معده بررسی گردیده، نتایج حاکی از آن است که این سویه باکتری در ریشه‌کنی و بهبود هلیکوباکتر پیلوری می‌تواند مؤثر واقع گردد (da Silva Medeiros, J.A و همکاران).
خواص ضدالتهابی: در یک مطالعه بالینی تأثیر بیفیدوباکتریوم‌ها در درمان و بهبود التهاب روده که در بیماران مبتلا به کولیک اولسراتیو فعال قابل ‌مشاهده است بررسی گردید. نتایج این مطالعه بالینی نشان می‌دهد که این سویه باکتری بیفیدوباکتریوم‌ها می‌تواند التهاب ایجادشده توسط این بیماری روده‌ای را از بین ببرد و مؤثر واقع گردد (Schell, M.A و همکاران).

واژه یا عبارت مورد نظر خود را تایپ کنید و سپس بر روی Enter کلیک کنید.