بر طبق گزارش‌های WHO، تعداد کودکان زیر ۵ سال مبتلا به کمبود وزن برابر ۱۱۵ میلیون نفر بوده و ۱۷۸ میلیون کودک نیز دچار کوتاهی قد می‌باشند. در حدود یک‌چهارم از کودکان در کشورهای در حال توسعه به‌خصوص در آسیا و آفریقا از سوءتغذیه رنج می‌برند. کودکان زیر ۵ سال مبتلا به سوءتغذیه خطر ابتلای بالاتری به اسهال داشته و میزان مرگ‌ و میر در آن‌ها نیز به ‌شدت افزایش می‌یابد. از این رو در دهه گذشته استفاده از پروبیوتیک برای بهبود سلامت به‌خصوص در کودکان و ممانعت از ابتلای آن‌ها به بیماری‌های عفونی همانند اسهال به‌شدت رو به گسترش است. پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که در صورت مصرف به میزان کافی، اثرات سلامت بخش خود را اعمال می‌نمایند. بنابر تحقیقات گسترده تیم متخصص تک‌ژن توانسته است مکمل پروبیوتیک بایوکید را تولید کند که می‌تواند در درمان و پیشگیری آنان به بیماری‌هایی همانند اسهال عفونی، اسهال مرتبط به مصرف آنتی‌بیوتیک، انتروکولیت نکروتیک، آلرژی، عفونت هلیکوباکتر پیلوری و کولیک نوزادان، بسیار مفید واقع شوند.

بایوکید

بایوکید

ماده مؤثر: بیفیدوباکتریوم لاکتیس

مواد کمکی: استئارات منیزیم، مالتودکسترین

  ۱×۱۰۹  CFU/Sached :دوز

موارد مصرف بایوکید

موارد مصرف

• پیشگیری و بهبود اسهال ناشی از مصرف آنتی‌بیوتیک
• بهبود مشکلات گوارشی
• تعدیل و تنظیم پاسخ‌های سیستم ایمنی
• پیشگیری و بهبود اسهال عفونی
• کمک به بهبود عوارض حساسیت‌های غذایی در کودکان، واکنش‌های پوستی (راش و اگزما) و مشکلات گوارشی (گرفتگی و درد های شکمی و استفراغ)
• بهبود علائم گاستروآنتریت

مقدار مصرف

مقدار مصرف

طبق دستور پزشک یا روزانه یک تا دو عدد ساشه در آب، شیر یا آبمیوه ریخته شود و مصرف شود (آب یا شیر نباید خیلی گرم باشد).

مکانیسم‌های احتمالی پروبیوتیک بایوکید

مکانیسم‌های احتمالی

• افزایش تعداد کل بیفیدوباکترها در مدفوع و کاهش کلاستریدیا و انتروباکتریاسیه درنتیجه بهبود الگوی میکروفلور
• تولید اسیدلاکتیک و اسیدهای چرب زنجیره کوتاه (SCFAs) به‌عنوان محصول پایانی تخمیر و درنتیجه کاهش pH روده
‌ کمک به بازجذب آب و یون‌ها در روده به‌ واسطه SCFAs جذب‌شده توسط سلول‌های روده
• کاهش pH و سطح کالپروتکتین مدفوع
• افزایش فعالیت فاگوسیت‌ها و افزایش تولید IgA
• تقویت ایمنی مخاطی به واسطه افزاش سطح IgA
• بهبود جذب روده‌ای مواد غذایی و به دنبال آن افزایش دور سر در نوزادان پری ترم
• کاهش pH روده و ممانعت از رشد پاتوژن‌ها همچون اشرشیاکلی و کلاستریدیوم پرفرنجنس
• بهبود جذب روده‌ای مواد مغذی، افزایش وزن گیری و شاخص توده بدنی
• کمک به بهبود مشکلات گوارشی و جابجایی مواد غذایی در دستگاه گوارش همانند اسهال و یبوست
• تولید بوتیرات به‌عنوان اصلی‌ترین منبع انرژی سلول‌های کلون و عامل اصل تمایز و رشد سلولی
• سنتز ویتامین‌های ضروری بدن ازجمله ویتامین‌های گروه B
• رقابت بر سر جایگاه اتصال پاتوژن‌های میکروبی و ویروسی در سلول‌های اپی‌تلیال
• تنظیم مثبت لایه مخاطی به‌عنوان سد جداکننده لومن از سلول‌های اپی‌تلیال
• تثبیت سدهای مخاطی در لایه‌های مخاطی غشاء و بهبود نفوذپذیری انتخابی آن
• بهبود ایمنی غیراختصاصی درنتیجه بهبود پاسخ ایمنی به دامنه وسیعی از میکروارگانیسم‌ها
• کاهش سطح IgE سرم در حساسیت های غذایی در کودکان
• افزایش بیان سلول های Treg و کاهش بیان سلول های Th-17 در کودکان با حساسیت های غذایی
• افزایش بیان ژن سایتوکاین تعدیل کننده سیستم ایمنی (FoxP3 و TGF-β) مرتبط با Tregو کاهش سایتوکاین‌های التهابی (IL-17A و IL-23) مرتبط با Th-17، موثر در بهبود عوارض پوستی و گوارشی در آلرژی‌های غذایی کودکان

عوارض جانبی

عوارض جانبی

در موارد کمی مصرف محصول بایوکید، ممکن است منجر به نفخ و افزایش تولید گاز در دستگاه گوارش گردد. بدیهی است با ادامه مصرف، عوارض فوق از بین خواهند رفت. در صورت مشاهده عوارض دیگر، پزشک یا داروساز را مطلع نمایید.

موارد احتیاط

موارد احتیاط

در مواردی مانند نقص سیستم ایمنی، قبل از جراحی‌های شکمی، بیماری‌های دریچه قلب، سندرم روده کوتاه، ریسک ایسکمی مزانتر و مصرف آنتی‌بیوتیک‌های وسیع الطیف، تجویز محصولات پروبیوتیک باید با نظر پزشک صورت گیرد.

تداخل دارویی

تداخل دارویی

به ‌طورکلی تا‌کنون مورد خاصی از تداخل مصرف این محصول با داروهای دیگر گزارش نشده است. در کودکانی که داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند با احتیاط استفاده شود.

شرایط نگهداری پروبیوتیک بایوکید

شرایط نگهداری

در جای خشک، خنک و دمای ۲۵ درجه سانتیگراد به مدت دو سال قابل نگهداری است.

نتایج مطالعات بالینی مصرف سویه بیفیدوباکتریوم انیمالیس زیر گونه لاکتیس

نتایج مطالعات بالینی مصرف سویه بیفیدوباکتریوم انیمالیس زیر گونه لاکتیس

تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف بیفیدوباکتریوم انیمالیس زیر گونه لاکتیس در نوزادان پری ترم، سبب افزایش تعداد کل بیفیدوباکترها در مدفوع و کاهش کلاستریدیا و انتروباکتریاسیه می‌شود. همچنین این باکتری می‌تواند باعث کاهش pH، سطح کالپروتکتین مدفوع و نفوذپذیری روده و از طرفی دیگر افزایش غلظت‌های IgA و اسیدهای چرب زنجیره کوتاه در مدفوع شود. اسیدهای چرب زنجیره کوتاه دارای اثرات بسیار مفیدی در روده است. این نوع از اسیدها مهم‌ترین منبع غذایی سلول‌های کلون بوده به حفظ سلامت آن‌ها کمک می‌نمایند. از سوی دیگر اسیدهای چرب زنجیره کوتاه با کاهش pH روده، از رشد پاتوژن‌ها هم چون اشرشیاکلی و کلاستریدیوم پرفرنجنس ممانعت می‌نمایند.
در کودکان تغذیه‌کننده با شیر مادر، میکروفلور روده در طی تخمیر تولید مقادیر زیادی استات و لاکتات می‌کند اما در کودکان تغذیه‌کننده با شیر خشک، نتیجه این تخمیر، پروپیونات و بوتیرات به مقادیر زیاد می‌باشد. نتایج حاصله از مطالعات نشان می‌دهد که مصرف شیر خشک حاوی بیفیدوباکتریوم انیمالیس زیر گونه لاکتیس در نوزادان، فعالیت متابولیکی همانند نوزادان تغذیه‌شده با شیر مادر را سبب می‌شود به‌ نحوی‌ که محصولات نهایی تخمیری در آن‌ها یکسان است (Bakker-Zierikzee AM و همکاران).
مطالعات نشان داده که نوزادانی که از شیر مادر تغذیه نمی‌کنند و به‌صورت سزارین متولد می‌شوند به لحاظ سیستم ایمنی دچار نقص هستند. افزودن بیفیدوباکتریوم انیمالیس زیر گونه لاکتیس به شیر خشک آن‌ها، می‌تواند با یک تغذیه سالم و بهبود سیستم ایمنی، ارتقای سلامت نوزاد را تضمین نماید ( Holscher HD و همکاران). به اثبات رسیده که مصرف بیفیدوباکتریوم انیمالیس زیر گونه لاکتیس بهبود عملکرد پاسخ‌های ایمنی را موجب می‌گردد ( Rizzardini G و همکاران). همچنین مصرف این نوع از شیر خشک‌ها در نوزادان مادران مبتلا به ایدز، باعث افزایش معنی‌دار وزن‌گیری و شاخص توده بدنی می‌گردد (Steenhout PG و همکاران).
در یک مطالعه بالینی که بر روی نوزادان پری‌ترم انجام شد مشخص گردید که مصرف سویه بیفیدوباکتریوم انیمالیس زیر گونه لاکتیس به مدت چهار هفته باعث بهبود جذب روده‌ای و از طرفی افزایش دور سر در این نوزادان گردیده است (Vitetta L و همکاران). همچنین در مطالعه‌ای که بر روی کودکان سالم انجام‌شده به اثبات رسید که مصرف شیر خشک حاوی این باکتری به‌صورت چشمگیری سبب بهبود اسهال حاد می‌گردد (Chouraqui J-P و همکاران).
در مطالعه انجام شده توسط Qingbin Liu و همکاران بر روی 256 کودک با آلرژی‌های غذایی که دچار علائم گوارشی (اسهال و استفراغ) و واکنش‌های پوستی (کهیر و راش) می‌شوند با مصرف بیفیدوباکتریوم لاکتیس به میزان چشمگیری کاهش سطح IgE سرم، افزایش بیان سلول های Treg و کاهش بیان سلول های IL-17 در کودکان با حساسیت‌های غذایی مشاهده شد و علائم بالینی گوارشی و پوستی تا حد قابل توجهی بهبود یافت.