در دستگاه تناسلی بانوان انواع میکروارگانیسم‌های هوازی و بی‌هوازی در یک توازن دینامیک به سر می‌برند. میان کنش‌ها و سینرژی پیچیده موجود بین میکروفلور واژن و میزبان منجر به هموستاز در اکوسیستم پیچیده واژن می‌گردد. این اکوسیستم کاملاً دینامیک بوده و تحت تأثیر سن، بارداری، بیماری‌های عفونی، روش‌های کنترل بارداری، دارو درمانی و …. قرار می‌گیرد. فلور واژن دارای بیش از ۵۰ گونه باکتریایی است و باکتری‌های اسیدلاکتیک، ۹۵٪ فلور غالب در بانوان سالم می‌باشد. مخمرهایی همانند کاندیدا و باکتری‌های بی‌هوازی همانند گاردنلا و مایکوپلاسما نیز، عامل اصلی (BV) Bacterial Vaginosis می‌باشد که در این شرایط تعداد جمعیت باکتری‌های لاکتیک به‌شدت کاسته می‌شود و باکتری‌های بی‌هوازی گرم منفی، کوکوس‌های گرم مثبت و پاتوژن‌های هوازی غالب می‌شوند. درمان این عفونت‌ها عمدتاً با استفاده از آنتی‌بیوتیک صورت می‌گیرد که خود موجبات کاهش بیشتر باکتری‌های لاکتیک و از بین رفتن فلور نرمال واژن را فراهم می‌آورد.
لاکتوباسیلوس‌ها می‌توانند میکروفلور طبیعی واژن را با ممانعت از رشد عوامل پاتوژن و فرصت‌طلب، تثبیت نمایند. این میکروارگانیسم‌ها با تولید ترکیبات ضد میکروبی، بهبود سیستم ایمنی، تخریب بیوفیلم‌های تشکیل شده از عفونت های قارچی (کاندیدا) و باکتریایی (گاردنلا واژینالیس) که عامل اصلی عود های مکرر می باشند، می‌توانند به بهبود بیماری کمک نمایند. از این رو استفاده از محصولات پروبیوتیک شامل باکتری‌های اسیدلاکتیک، با کمک به بهبود میکروفلور دستگاه تناسلی، تضمین‌کننده سلامتی بانوان می‌باشد.

بایوفم نام محصولی از گروه دارویی تک‌ژن است که به عنوان نوعی پروبیوتیک به درمان عفونت های باکتریایی و قارچی واژینال کمک می کند.

بایوفم

بایوفم

مواد مؤثر: لاکتوباسیلوس رامنوسوس و لاکتوباسیلوس روتری

مواد کمکی: استئارات منیزیم، لاکتوز

    ۱×۱۰۹ CFU/Capsule :دوز

موارد مصرف کپسول بایوفم

موارد مصرف

• تقویت و بازسازی میکروفلور واژن
• افرایش درصد میزان موفقیت درمان بانوان مبتلا به واژینوزیس های قارچی و باکتریایی در تجویز همزمان با داروهای ضد قارچ و آنتی بیوتیک
• ممانعت از رشد و کلونیزه شدن میکروب‌ها و مخمرهای بیماری‌زا در مخاط واژن
• افزایش جمعیت لاکتوباسیلوس ها و تعدیل فلور نرمال رکتوم، به عنوان مخزن میکروبی جهت بازسازی فلور از دست رفته واژن
• جلوگیری از مزمن شدن و عفونت های ثانویه واژینوزیس های باکتریایی و قارچی
• درمان عفونت های راجعه واژینال قارچی و باکتریایی
• کاهش احتمال ابتلا به عفونت های ادرای تناسلی و UTI های راجعه
• کمک به‌سلامتی عمومی بانوان
• کمک به بهبود یبوست های بارداری

مقدار مصرف کپسول بایوفم

مقدار مصرف

روزانه ۱-۲ کپسول بعد از غذا یا طبق دستور پزشک.

مکانیسم‌های احتمالی

مکانیسم‌های احتمالی

• تعدیل و تنظیم پاسخ‌های سیستم ایمنی
• رقابت با باکتری‌های پاتوژن برای غذا و اتصال به سلول‌های اپی‌تلیوم واژن
• کاهش pH واژن با تولید اسید‌های آلی به‌خصوص اسیدلاکتیک
• تولید ترکیبات ضد میکروبی همانند باکتریوسین و پراکسید هیدروژن، روترین، اسید لاکتیک و …
• تخریب بیوفیلم حاصله از باکتری‌های پاتوژن به واسطه ترشح بایوسورفکتانت
• تثبیت فلور طبیعی واژن
‌ کمک به حفظ سلامت اپی‌تلیوم مخاطی و تمامیت سلولی و درنتیجه ممانعت از ورود و مهاجرت عوامل بیماری‌زا
• به واسطه تعدیل فلور نرمال رکتوم که به عنوان مخزن میکروبی واژن در بازسازی فلور از دست رفته واژن شناخته شده است، سویه‌های لاکتوباسیلوس طی پروسه مهاجرت از رکتوم به واژن (Ano-vaginal transfer)، در واژن کلونیزه شده، فلورای واژن تشکیل می‌گردد و از مهاجرت باکتری‌‌های پاتوژن از رکتوم به واژن جلوگیری می‌کنند.
• کمک به بهبود یبوست‌های بارداری با تنظیم فلور دستگاه گوارش و ترشح اسید های چرب کوتاه زنجیر

نحوه تأثیر کپسول‌های خوراکی بر واژن

نحوه تأثیر کپسول‌های خوراکی بر واژن

کپسول‌‌های خوراکی پروبیوتیک، بعد از عبور از روده و رسیدن به رکتوم، قادر به بالا رفتن به سمت واژن هستند. از این رو باکتری‌های به‌کاررفته در محصولات خوراکی پروبیوتیک باید به شرایط دستگاه گوارش شامل اسید معده، نمک‌های صفراوی و …. مقاوم بوده و با دوز مؤثر به روده برسند. پس از رسیدن این باکتری‌ها به دستگاه تناسلی، اثر بخشی آن‌ها آغاز می‌شود که البته در فرم خوراکی نسبت به محصولات واژینال، زمان بیشتری برای اثرگذاری لازم است اما مصرف فرم خوراکی در طولانی مدت جهت حفظ فلور واژن بسیار راحت تر می باشد.
استفاده از محصولات پروبیوتیک واژینال که به‌صورت مستقیم به کار گرفته می‌شوند اثر بخشی سریع‌تر را به دنبال دارد اما باید در نظر داشت که کپسول‌های خوراکی لاکتوباسیلوس به‌واسطه تشکیل کلونی در ناحیه پرینه و پری آنال سبب کاهش جابه‌جایی قارچ‌ها و باکتری‌های بیماری‌زا از رکتوم به واژن و درنهایت کاهش ریسک ابتلا به عفونت، ترجیح داده می‌شوند.

عوارض جانبی بایوفم

عوارض جانبی

در موارد اندکی، مصرف این نوع مکمل های پروبیوتیک ممکن است منجر به نفخ و افزایش تولید گاز در دستگاه گوارش گردد. بدیهی است که با ادامه مصرف، عوارض فوق از بین خواهند رفت. در صورت مشاهده عوارض دیگر پزشک یا داروساز را مطلع نمایید.

موارد احتیاط در مصرف بایوفم

موارد احتیاط

هیچ مورد منع مصرفی برای کپسول‌‌های بایوفم وجود ندارد. در مواردی مانند بیماری‌های قلبی، اندوکاردیت، نقص سیستم ایمنی و یا در افرادی که تحت عمل جراحی پیوند اعضا و یا… قرار میگیرند تجویز پروبیوتیک‌ها باید با نظر پزشک صورت گیرد.

مصرف در گروه‌های خاص

مصرف در گروه‌های خاص

هیچ گونه منع مصرفی در دوران بارداری و شیردهی وجود ندارد و می‌توان به دستور پزشک روزانه ۱-۲ عدد مصرف شود.

تداخل دارویی

تداخل دارویی

در افرادی که داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند با احتیاط استفاده شود.

شرایط نگهداری

شرایط نگهداری

در جای خشک، خنک و دمای ۲۵ درجه سانتیگراد به مدت دو سال قابل نگهداری است.

نتایج مطالعات بالینی مصرف سویه‌های لاکتوباسیلوس روتری و لاکتوباسیلوس رامنوسوس

نتایج مطالعات بالینی مصرف سویه‌های لاکتوباسیلوس روتری و لاکتوباسیلوس رامنوسوس

مطالعات انجام شده توسط Holscher و همکاران نشان داد که مصرف روزانه پروبیوتیک‌های فوق، با تثبیت فلور واژن، سبب بهبود سلامت شده و به این ترتیب خطر ابتلا به عفونت‌های باکتریایی و مخمری را در زنان کاهش می‌دهد. به اثبات رسیده که مصرف خوراکی لاکتوباسیلوس رامنوسوس و لاکتوباسیلوس روتری باعث کاهش کلونیزاسیون باکتری‌ها و قارچ‌ها در واژن می‌گردد.
در یک تحقیق که به مدت 4 هفته توسط Martinez و همکاران و Reid, G و همکاران و Anukam K1 و همکاران در زنان مبتلا به عفونت‌های واژینال انجام شد، مشخص گردید که مصرف خوراکی گونه‌های پروبیوتیک شامل لاکتوباسیلوس رامنوسوس و لاکتوباسیلوس روتری می‌توانند در میزان و روند بهبودی با درمان آنتی‌بیوتیکی (تینیدازول و مترونیدازول) بسیار مفید واقع شوند .
تحقیقات نشان داده است که در یک مطالعه مروری که توسط Falagas, M.E و همکاران انجام شد، ترکیب پروبیوتیک لاکتوباسیلوس روتری و لاکتوباسیلوس رامنوسوس به عنوان یک درمان تجربی قوی و مؤثر در زنانی مبتلا به کاندیدای واژینال عودکننده (بیش از سه بار در سال) بسیار مفید است .
تقویت و بهبود سیستم ایمنی: مطالعات بالینی انجام‌گرفته نشان می‌دهند که پروبیوتیک‌های لاکتوباسیلوس رامنوسوس و لاکتوباسیلوس روتری با افزایش ترشح اینترلوکین ۸ و اینترفرون‌ درسلول‌های اپی‌تلیال واژن افراد مستعد ابتلا به واژینوزیس کاندیدیایی، می‌تواند سبب بهبود بیماری شود. این عفونت یک عفونت متداول در سراسر جهان محسوب می‌شود و عمدتاً توسط کاندیدا آلبیکنس ایجاد می‌گردد و مصرف سویه‌های فوق می‌تواند در پیشگیری و درمان این عفونت قارچی شایع مؤثر واقع گردد (Martinez, R.C و همکاران و Kohler, G.A و همکاران).
خواص ضد قارچ: مطالعات انجام‌گرفته نشان می‌دهند که سویه‌های پروبیوتیک لاکتوباسیلوس رامنوسوس و لاکتوباسیلوس روتری دارای اثرات آنتاگونیستی علیه کاندیدا گلابراتا می‌باشند. از آنجائی که کاندیدا گلابراتا يكی از شایع‌ترین گونه‌های جنس كانديدا با مقاومت‌های دارویی است، شناسايی سريع و درمان گونه آن ضروری به نظر می‌رسد. نتایج مطالعات حاکی از آن است که این دو سویه باکتری باعث توقف و مرگ سلول‌های کاندیدا گلابراتا می‌گردند که ناشی از فعالیت آنتاگونیستی قوی این دو سویه باکتری به‌واسطه تولید ترکیبات ضد میکروبی و سایر ویژگی‌های آنتاگونیستی است و تجویز همزمان این دو سویه به صورت خوراکی به مدت یک ماه همراه فلوکونازول خوراکی، به صورت چشمگیری درصد بهبود را افزایش داد (Chew, S.Y و همکاران و Martinez, R.C.R و همکاران).
خواص ضد باکتریایی: بر اساس مطالعه بالینی انجام‌گرفته توسط Anukam K1 و همکاران مشخص‌شده است که سویه باکتری‌های لاکتوباسیلوس رامنوسوس و لاکتوباسیلوس روتری به همراه مترونیدازول در زنان یائسه مبتلابه واژینوسیس باکتریایی (دارای سوزش و ترشحات غیرطبیعی واژن)، اثر سینرژیسم دارد. به‌ طوری‌ که مصرف این دو سویه باکتری به همراه آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند سریع‌ترین و موثرترین راه جهت پیشگیری و درمان واژینوزیس‌های باکتریایی راجعه باشد.