لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس که با نام جدید باکتری اسید دوست شیر از آن نام برده می‌شود، باکتری گرم مثبت و غیر‌اسپورزا است که مقاومت بالایی به شرایط اسیدی دارد. این باکتری با فعالیت در مقدار اندک اکسیژن کربوهیدرات‌ها را تخمیر کرده و تولید اسید لاکتیک می‌کند و از طرف دیگر در مقابله با باکتری‌های مضر دستگاه تناسلی برای سلامت بانوان حائز اهمیت است.
در بعضی از موارد در ماست‌هایی که دارای pH پایینی هستند در کنار باکتری‌های استرپتوکوکوس ترموفیلوس و لاکتوباسیلوس دلبروکی زیر گونه بولگاریکوس در ایجاد بافت مناسب و عطر و طعم مشارکت می‌کند.

با مصرف طولانی مدت این محصول:

• کاهش کلسترول خون
• مقابله با پاتوژن‌های غذایی (کلستریدیوم، سالمونلا، اشرشیاکلی و . . .)
• کاهـش عفونت دهـان و پلاک‌های دنـدان با مقابلـه بـا بـاکتـری استرپتوکـوکوس موتـانس
• تاثیر مثبت بر سلامت بانوان
• بهبود سندرم روده تحریک‌پذیر
• ارتقاء سلامت دستگاه گوارش

شرکت تک‌ژن زیست پروژن لبنی لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس را در ساشه‌های ده گرمی به بازار عرضه می‌کند. هر ساشه این محصول به دلیل شمار میکروبی بالا قادر به تولید یک تن محصول پروبیوتیک به ویژه ماست می‌باشد.
پروژن لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس به دلیل عدم تولید آنزیم‌های تجزیه‌کننده لاکتوز و عدم تغییر عطر و طعم در محصول در طول تاریخ انقضاء، قابلیت افزودن به شیر یا فرآورده‌های شیری را نیز دارد. که با تکیه بر این ویژگی منحصر به فرد، برای اولین بار در کشور و در مقیاس صنعتی، شیر پروبیوتیک به بازار عرضه شده است.

بیفیدوباکتریوم لاکتیس، باکتری گرم مثبت و بی‌هوازی است که در دستگاه گوارش پستانداران مانند انسان یافت می‌شود. فلور میکروبی دستگاه گوارش هر فرد مانند اثر انگشت منحصر به فرد و کاملاً اختصاصی است. هرگونه تغییر منفی در این مجموعه و بر هم زدن تعادل به نفع باکتری‌های مضر روده باعث بر هم خوردن متابولیسم شخص و ایجاد بیماری‌های گوارشی از جمله نفخ و یبوست می‌شود.
جنس بیفیدوباکتریوم باکتری غالب در فلور میکروبی روده نوزادان شیر خوار است که با افزایش سن و تغییر در رژیم غذایی نوزاد از شیرخواری به غذاهای دیگر، تعداد بیفیدوباکتر کاهش و تنوع باکتریایی روده افزایش می‌یابد. بیفیدوباکتریوم لاکتیس مقاوم‌ترین گونه از نظر مقاومت به شرایط نامطلوب محیطی در جنس خود است.
این محصول قادر به تولید ویتامین‌های گروه B از جمله (تیامین، نیاسین، پیریدوکسین و . . .)، فولیک اسید و ویتامین K می‌باشد. استفاده از این محصول در شیرهای غیر تخمیری از یک سو سطح لاکتوز شیر را کاهش و از سوی دیگر باعث تولید آمینو اسیدهای آزاد و ویتامین‌های محلول در آب می‌شود. بیفیدوباکتریوم لاکتیس با تخمیر کربوهیدرات‌ها و تولید لاکتیک اسید و استیک اسید باعث کاهش pH سطح دستگاه گوارش شده که همین امر به سهولت یونیزاسیون و جذب مواد معدنی موجود در مواد غذایی کمک می‌کند.

با مصرف طولانی مدت این محصول:

• تقویت سیستم ایمنی
• بهبود سندرم روده کوچک
• بهبود کودکان نارس
• کمک به کاهش وزن و کلسترول
• کنترل دیابت نوع ۲

مطالعه بازار کشور نشان می‌دهد باکتری بیفیدوباکتریوم لاکتیس، پرمصرفترین میکروارگانیسم پروبیوتیک در صنعت لبنیات کشور است. از این رو تک‌ژن با بهره‌گیری از بانک میکروبی بومی خود و انجام آزمون‌های تولیدی، گونه‌ای با مقاومت بالا در برابر استرس‌های تولیدی و تاریخ انقضای یک‌ساله را به تولید انبوه رساند.
در حال حاضر این محصول در ساشه‌های ۱۰ گرمی و متناسب برای تولید یک تن محصول نهایی پروبیوتیک به بازار عرضه شده است. این محصول در مدت دو سال مورد توجه برترین تولیدکنندگان کشور قرار گرفته و تک‌ژن را به اولین تأمین‌کننده داخلی صنعت لبنیات کشور تبدیل کرده است.

لاکتوباسیلوس‌کازئی از جمله گونه‌های خاص جنس لاکتوباسیلوس است که دارای مقاومت به رنج وسیعی از pH و دما بوده و اغلب در دهان و روده باریک زیست می‌کند. حضور در دهان و همراه بودن اکسیژن در این محیط و در طرف دیگر فعالیت در محیط بدون اکسیژن روده باریک نشان دهنده بی‌هوازی اختیاری بودن لاکتوباسیلوس کازئی است. این باکتری به واسطه دارا بودن تیکوئیک اسید در دیواره خود توانایی اتصال به دیواره بافت اپیتلیال روده را دارا می‌باشد و در طی فعالیت در فاز سکون تولید آنزیم آمیلاز می‌کند که هضم کربوهیدرات‌های بلند زنجیر را هموار کرده و از یبوست ممانعت به عمل می‌آورد. لاکتوباسیلوس کازئی با تنظیم سطح ایمونوگلوبین A در خون از انواع اسهال ایجاد شده توسط روتاویروس در نوزادان جلوگیری می‌کند، همچنین می‌تواند با کاهش فعالیت آنزیمی باعث کاهش ریسک ابتلا به سرطان و عفونت روده شده و در حرکت دودی آن نقش حائز اهمیتی را ایفا کند.
افراد مختلف در رده سنی‌های متفاوت با توجه به نوع بیماری عفونی طبق نظر پزشک از آنتی‌بیوتیک‌های گوناگون استفاده می‌کنند. آنتی بیوتیک‌ها با توجه به ساختار شیمیایی خود از طرق مختلف از جمله از بین بردن دیواره باکتری، اختلال در پروتئین سازی، تأثیرات ژنتیکی و . . . می‌تواند باعث نابودی باکتری‌های مضر شوند. اما در این بین باکتری‌های مفید دستگاه گوارش نیز متضرر می‌شوند که بر هم خوردن تعادل بار میکروبی روده بزرگ و کوچک را باعث می‌شود. محصولات پروبیوتیک حاوی لاکتوباسیلوس کازئی باعث می‌شود با اتصال این باکتری به دیواره روده و کلونیزه شدن و تولید متابولیت‌های اسیدی یک محیط رقابتی در روده حاکم شده که از رشد باکتری‌های مضر جلوگیری کرده و منجر به تعادل دوباره در تعداد باکتری‌های مفید روده ‌شود.

از جمله کارای خوبی که لاکتوباسیلوس کازئی انجام می‌دهد:

• ممانعت از دردهای ناحیه شکمی و سرطان معده با جلوگیری از کلونیزه شدن و فعالیت هلیکوباکتر پیلوری
• کاهش عوارض ناشی از مصرف آنتی‌بیوتیک و عفونت‌های دستگاه گوارش با ترکیب شدن با سایر سویه‌های پروبیوتیک
• جلوگیری از اسهال کودکان، اسهال‌های عفونی و نفخ بعد از هضم مواد غذایی

مطابق با آزمون‌های بالینی انجام شده، هر چند پروبیوتیک‌های جنس بیفیدوباکتریوم بیشترین حجم مصرف را در صنعت لبنی کشور دارند، اما لاکتوباسیلوس کازئی بیشترین همخوانی را با پروفایل میکروبی روده مردم ایران دارد. همچنین این باکتری در مقایسه با دو میکروارگانیسم دیگر مورد کاربرد در صنعت (بیفیدوباکتریوم لاکتیس و لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس) مقاومت بیشتری در برابر فرآیندهای صنعتی نشان می‌دهد. از این رو به کارگیری این باکتری می‌تواند ضمن کاهش هزینه‌های تولیدی، به دلیل استفاده از گونه‌های بومی، احتمال مشاهده‌ی اثرات مثبت مصرف محصول پروبیوتیک در مصرف کننده را افزایش دهد.
لازم به ذکر است این محصول در ساشه‌های ۱۰ گرمی و بسته‌بندی از جنس فویل ۳ لایه‌ی آلومینیومی تولید می‌شود.

TAKGENE B.C یک محصول پروبیوتیک حاوی باکتری باسیلوس کواگولانس است که به استرس‌های موجود در فرآیندهای صنعتی مقاومت داشته و در نتیجه قابلیت استفاده در صنایع لبنی و غیر لبنی را دارد. باسیلوس کوآگولانس باکتری گرم مثبت، کاتالاز مثبت، اسپورزا و بی‌هوازی اختیاری است که به خانواده باسیلاسه تعلق دارد. هموفرمنتاتیو اختیاری بودن این باکتری باعث می‌شود اغلب متابولیت‌های این میکروارگانیسم لاکتیک اسید باشد.
باکتری‌های اسپورزا در شرایط نامطلوب از جمله فقر غذایی یا pHهای اسیدی در حالت تدافعی (اسپور) قرار می‌گیرند که این شرایط خاص با توجه به ورودی‌ها و خروجی‌های فرمانتور اعمال شده و با راندمان بالا این فرآیند صورت می‌گیرد. در حالت اسپور اکثر فعالیت‌های باکتری محدود شده تا از شرایط نامطلوب گذر کند. این عدم فعالیت به معنی عدم مصرف قندهای ساده موجود در محیط و به تبع آن عدم تولید متابولیت‌های اولیه و ثانویه است که بدون تغییر ماندن محصول را طی دوره انقضاء گواهی می‌کند.
TAKGENE B.C با رسیدن به دستگاه گوارش و مناسب بودن محیط از لحاظ مواد مغذی از حالت غیرفعال خارج شده و با شکل رویشی خود در روده بزرگ اسقرار پیدا می‌کند که در ادامه با مصرف کربوهیدرات‌های (به عنوان اولویت اول) موجود در روده تأثیرات مثبتی را برای میزبان خود به ارمغان می‌آورد.

و اما چرا TAKGENE B.C ؟

به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد، این محصول انتخاب متفاوت و جذابی برای تولید‌کنندگان خواهد بود:
• مقاومت به فشار حاصل از اکسترود و فرآیندهای تولید
• مقاومت به فرآیندهای حرارتی (پاستوریزاسیون و فرآیندهای پخت)
• مقاومت به دماهای پایین در طی سردخانه‌‌گذاری و انبارمانی
• مقاومت به سایر استرس‌ها و تنش‌های موجود در خط تولید

اکثر باکتری‌های پروبیوتیک به دلیل عدم مقاومت به استرس‌های موجود در فرآیندهای تولیدی صنایع غیر لبنی امکان استفاده آن‌ها در این صنعت وجود ندارد. اما TAKGENE B.C به دلیل دارا بودن میکروارگانیسم اسپور‌شکل، امکان استفاده در تمامی محصولات لبنی و غیر لبنی را داراست. حالت غیرفعال بودن باکتری موجود در TAKGENE B.C نگرانی‌هایی همچون تغییر در طعم، عطر، رنگ و ظاهر محصول را برطرف می‌کند.
شرکت تک‌ژن زیست TAKGENE B.C را در ساشه‌های هزار گرمی به بازار عرضه ‌می‌کند. هرچند تعیین دوز مصرف کاملاً به محصول نهایی مورد نظر و فرآیند تولیدی بستگی دارد، اما مطابق با تحقیقات صورت گرفته و آزمون این محصول در خطوط مختلف تولیدی، واحد تحقیق و توسعه تک‌ژن پیشنهاد می‌دهد، بازه‌ی تغییر میزان مصرف TAKGENE B.C بین 500 تا 1000 گرم به ازای هر تن محصول نهایی در نظر گرفته شود. لازم به ذکر است به دلیل حساسیت بالای به کارگیری این محصول در صنعت غیر لبنی و با توجه به اینکه این موضوع برای اولین بار در تاریخ صنعت غذای کشور صورت می‌گیرد، این شرکت پیش از عرضه‌ی TAKGENE B.C، آن را در بیشتر خطوط تولید مانند نان، بیسکویت، کیک، شکلات، آب میوه، بستنی، سس، انواع دسر و لبنیات (به ویژه پنیرهای پروسس) آزموده است و نتایج ماندگاری این میکروارگانیسم بومی، در انواع استرس‌های تولیدی اثبات شده می‌باشد.

نخست، یک سوال: چرا مصرف ماست یا سایر فرآورده‌های لبنی در کشور بالاست؟

در اکثر موارد پاسخ دادن به این سوال تنها از طریق رجوع به فرهنگ غذایی ما ایرانیان ممکن است. اما آیا نمی‌توان مانند بسیاری از کشورها از یک ویژگی منحصر به فرد فرهنگی که هیچ جایگزینی ندارد به عنوان ابزاری برای انتقال بسیاری ویژگی‌های مفید دیگر بهره برد؟ پروبیوتیک یکی از مهم‌ترین محصولاتی است که مصرف آن می‌تواند برای بسیاری از ایرانیان که بیش از ۷۰ درصد آن‌ها از مشکلات گوارشی رنج می‌برند، چاره‌ساز باشد.
ماست یک فرآورده تخمیری است که از فعالیت باکتری‌های سودمند به ویژه استرپتوکوکوس دلبروکی زیر‌گونه بولگاریکوس و لاکتوباسیلوس ترموفیلوس در شیر به دست می‌آید. بسیاری از ماست‌ها به دلیل نداشتن تعداد کافی باکتری‌های مفید نمی‌توانند عنوان پروبیوتیک را داشته باشند. به همین دلیل مصرف‌کنندگان در کنار بافت و طعم دلنشین ماست نمی‌توانند از ویژگی‌های منحصر به فرد این میکروارگانیسم‌ها بهره‌مند شوند، از این رو نیازمند افزودن پروبیوتیک در حین فرآیند تولید می‌باشد.

با اضافه شدن محصولات تک‌ژن این امر محقق می‌شود!

حضور این باکتری‌ها به صورت زنده و فعال در انواع ماست‌ها (از نظر چربی و بافت) بهره‌مند شدن از خصوصیات سلامتی بخش همچون ارتقاء سیستم ایمنی و کمک به عملکرد هر چه بهتر دستگاه گوارش را برای مصرف کنندگان همراه دارد. اما یک سؤال! آیا باکتری‌ها در طول انقضاء می‌توانند به صورت زنده و فعال باقی بمانند؟

شرکت تک‌ژن زیست با انجام آزمایشات مختلف میکروبی از نظر زنده‌مانی باکتری در فرآورده‌های شیری متفاوت و تأثیرات بالینی آن‌ها، این اطمینان را می‌دهد که در زمان مصرف ماست (در طول تاریخ انقضاء) باکتری‌های پروبیوتیک به بدن شما می‌رسد.

یک نکته جهانی!
TAKGENE B.C که قبل‌تر در موردش صحبت کردم بسیار بیشتر از سایر باکتری‌های موجود در ماست توانایی زنده مانی دارد. اغلب باکتری‌های پروبیوتیک به فرآیندهای تولید حساس هستند و نمی‌توانند بدون آسیب از آن‌ها عبور کنند اما TAKGENE B.C می‌تواند.
شیر به عنوان اصلی‌ترین و حساسترین ماده اولیه محصولات لبنــی طلقی می‌شود. تولیــد محصول لبنی با کیفیت مستلزم شیری تــازه و دوشیده شده از دام سالم است. به عنــوان مثال بیماری ورم پستان در دام باعث می‌شود که دامداران برای رفع بیماری از آنتـی‌بیوتیک استفاده کنند و به دنبال آن این مواد در شیر دوشیده شده نیز راه پیدا می‌کنند. ترکیبات آنتی‌بیوتیک با توجه به ساز و کار عملکردی و سـاختار شیمیایی خود باعث نابودی
باکتری‌‌های موجود در مایه ماست شده و از آن‌جا که تولید ماست بستگی به فعالیت این باکتری‌ها دارد در نتیجه محصول نهایی از نظر بافت و عطر و طعم دچار مشکل می‌شود. باید توجــه داشت هر چنــد بعضی از باکتری‌های LAB به بعضی آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم هستند، اما دوزهای بالاتر از حد استاندارد این باکتری‌ها را از بین می‌برد.

با شنیدن عبارت نان پروبیوتیک به اولین چیزی که فکر می‌کنید این هستش که:

اگر اصطلاح پروبیوتیک به معنای حضور باکتری‌های زنده و فعال هست پس چطور این میکروارگانیسم‌ها می‌توانند در دمای پخت که یک فرآیند ثابت در تولید فرآورده‌های غله‌ای هست مقاومت کنند‌؟
از طرف دیگر با گذراندن چنین دمایی با زمان‌های متفاوت آیا این باکتری در کل دوره انقضاء در محصول حضور دارد و از بازه استاندارد خارج نمی‌شود؟
همان طور که می‌دانید اغلب باکتری‌ها به دماهای بالا حساس هستند به همین دلیل هم با استفاده از فرآیندهای حرارتی مانند استریلیزاسیون یا پاستوریزاسیون بار میکروبی محصول را کاهش می‌دهند تا طبق استاندارد در دوره انقضاء محصول دچار فساد نشود. اغلب باکتری‌های پروبیوتیک هم نسبت به تنش‌های حرارتی حساس هستند.

اما TAKGENE B.C خیر‌!

ویژگی منحصر به فرد TAKGENE B.C باعث شده تا این باکتری دماهای بسیار بالای فرآیند پخت محصولات غله‌ای مانند بیسکویت، کیک، نان و یا کلوچه را مقاومت کند. این ویژگی به این معنیست که حتی در این دست محصولات مصرف‌کنندگان می‌توانند از ویژگی متفاوت باکتری پروبیوتیک بهره‌مند شوند.
با افزایش سن در آقایان و بانوان فلور میکروبی روده از حالت بهینه خود خارج می‌شود، این امر از یک طرف کاهش جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری مورد نیاز بدن را مختل کرده و از طرف دیگر منجر به بیماری‌های گوارشی می‌شود. مصرف روزانهTAKGENE B.C باعث می‌شود این مورد هموار شده و این رده سنی تعادل میکروفلور روده خود را به دست آورند تا به دنبال آن از عوارض میان سالی در امان باشند. علاوه بر هضم کامل مواد غذایی، TAKGENE B.C به هضم پروتئین‌ها نیز کمک می‌کند. با تجزیه پروتئین و آزاد شدن انواع 23 آمینو اسید ضروری برای رشد ماهیچه، این محصول بدن را در مقابل تحلیل عضلانی ایمن می‌کند. از دیگر ویژگی این محصول ارتقاء سیستم ایمنی عمومی بدن است. سیتوکین‌ها ترکیباتی هستند که در ایمنی بدن نقش به سزایی ایفا می‌کنند، کلونیزه شدن و فعالیت TAKGENE B.C به افزایش تعداد این ترکیبات کمک کرده و ایمنی بدن را در مقابل اغلب آنتی‌ژن‌ها تأمین می‌کند.
تکنولوژی تولید این دست محصولات دارای مراحل مشابه است. آرد به عنوان ماده اصلی و به دنبال آن موادی همچون شکر، آب، شیر، حجم دهنده، مواد نگهدارنده و . . . برای تولید این محصولات به کار برده می‌شود. بعد از مخلوط شدن مواد اولیه، با توجه به نوع محصول نهایی، خمیری با ویسکوزیته‌های مختلف به دست می‌آید که در ادامه بعد از پایان فرآیند میکس، وارد قالب‌های مخصوص به خود شده و نهایتا وارد فر با دما و زمان مشخص خواهد شد. به علت عدم امکان اضافه شدن باکتری بعد از فرآیند پخت، میکروارگانیسم در مراحل ابتدایی با مواد اولیه مخلوط شده و وارد فر پخت می‌شود.
پیشنهاد ما به تولیدکنندگان محترم برای افزودن باکتری پروبیوتیک با در نظر گرفتن حداقل ریسک کاهش تعداد باکتری پروبیوتیک در حین تولید است. واحد تحقیق و توسعه شرکت تک‌ژن با تکیه بر دانش روز و تجربیات سال‌های گذشته محصولی را ارائه می‌کند که با فرمولاسیون واحدهای تولیدی سازگار بوده و حصول اطمینان از حداکثر تاریخ انقضاء را همراه دارد.
لازم به ذکر است حضور مواد نگهدارنده در دوزهای خارج از محدوده استاندارد یا تغییر تأمین کننده مواد اولیه از جمله عواملی است که می‌تواند در گذر زمان باعث تغییر در شمار کلنی باکتری موجود در محصول شود.

حضور ترکیبات قندی ساده در نوشیدنی‌های مختلف که به سرعت سطح قند خون را افزایش می‌دهند باعث شده تا افرادی که به سلامت رژیم غذایی خود اهمیت می‌دهند از بازار هدف این محصولات خارج شوند. به همین دلیل این موضوع تولیدکنندگان را بر آن می‌کند تا با ایجاد تمهیداتی لزوم این مهم را عملی سازند. کاهش قندهای ساده یا جایگزین کردن آن‌ها با قندهایی با ساختار پیچیده، کاهش اسانس‌های سنتزی یا استفاده از اسانس‌های طبیعی، کاهش گاز دی‌اکسیدکربن و جایگزین کردن فرآیندهای حرارتی به منظور حفظ بیشتر مواد معدنی، آنزیم و ویتامین از جمله اقداماتی است که می‌توان در راستای تولید نوشیدنی در شاخه سلامت توسط کارخانجات صنایع غذایی انجام شود.

اما افزودن TAKGENE B.C !

بین اقدامات دیگر در راستای تولید محصولی سالم، افزودن باکتری پروبیوتیک از اهمیت بالایی برخوردار است.
TAKGENE B.C با اضافه شدن به محصول آن را به سطح جدیدی از تولیدات این صنعت با عنوان نوشیدنی پروبیوتیک وارد مـی‌کند. این وجـه تمایز مزیت‌هایی دارد !
مصرف نوشیدنی‌های یخچالی در فصول سرد سال به توجه به گرایش مصرف‌کننده به نوشیدنی‌های گرم کاهش پیدا می‌کند و تولید‌کنندگان با تخفیفات فصلی یا سایر پروموشن‌ها از این دوره به سختی عبور می‌کنند. عنوان نوشیدنی پروبیوتیک محصول مورد نظر را صرفاً از یک نوشیدنی میوه‌ای جدا کرده و به دلیل ویژگی‌های سلامت زایی خود نسبت به محصولات مشابه متفاوت می‌سازد.
TAKGENE B.C با مقاومت به اغلب استرس‌های موجود در خط تولید، حضور فعال در محصول در طی دوره انقضاء همچنین غیرفعال بودن آن در محصول که عدم تغییر عطر و طعم محصول را تأیید می‌کند، تولیدکنندگان را با آسودگی خاطر به مصرف آن سوق می‌دهد. تا مصرف‌کنندگان در کنار چشیدن طعم دلنشین هلو، سیب و . . . و بهره‌مندی از ویتامین‌ها و آنزیم‌های موجود بتوانند از خصوصیات عملکردی TAKGENE B.C مانند تقویت سیستم ایمنی و هضم و جذب بهتر مواد غذایی برخوردار باشند.

در اکثر تکنولوژی‌های تولید نوشیدنی حضور فرآیند حرارتی پاستوریزاسیون این نگرانی را در تولید‌کننده به وجود می‌آورد که آیا باکتری پروبیوتیک از این مرحله به سلامت عبور می‌کند؟ pHهای پایین (pH= 3 – 4)، حضور رنگ‌دانه‌ها یا استفاده از دوزهای بالای اسانس‌های سنتزی از دیگر مواردی هستند که می‌توانند تأثیر منفی بر ماندگاری باکتری‌های پروبیوتیک بگذارند.
تیم تک‌ژن براساس نمونه‌های تولیدی و نتایج آزمون‌های انجام شده میزان دوز مصرف را به گونه‌ای تعیین خواهد کرد که تضمین‌کننده بقای مقدار مورد نیاز باکتری در هر گرم با توجه به استانداردهای موجود باشد.

شکلات به عنوان یک غذای منحصر به فرد و خوشمزه، یکی از منابع مهم مواد فعال بیولوژیکی است. شکلات نقش آنتی‌اکسیدانی ویژه‌ای را در بدن انسان ایفا می‌کند و بر سلامت اعضای مختلف بدن به ویژه قلب و عروق تأثیر مثبت دارد.
همچنین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در شکلات بدن را در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. می‌توان با انتخاب رژیم غذایی سالم مثل غذاهای فراسودمند، میکروفلور روده را به نفع باکتری‌های سلامت بخش تغییر داد و از این طریق بتوان از برخی بیماری‌ها پیشگیری کرد.
کاکائو یکی از منابع شناخته شده آنتی‌اکسیدان‌هاست و کاتچین موجود در شکلات که از خانواده فلاونوئیدها می‌باشد، جزء قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌هاست. محققان دریافته‌اند که در ۱۰۰ گرم از شکلات تلخ، ۳/۵ میلی گرم کاتچین وجود دارد که این مقدار چهار برابر مقدار آن در چای است. دانه کاکائو حاوی تیرامین و فنیل اتیل آمین می‌باشد که هر دو این مواد باعث افزایش درجه هوشیاری می‌گردند. کره کاکائو چربی عمده موجود در شکلات است. برخی چربی‌های غذایی، کلسترول خون را افزایش می‌دهند اما کره کاکائو به دلیل ساختمان تری گلیسیریدی فاقد چنین خصوصیتی است.

حالا فرض کنید به شکلات، پروبیوتیک هم اضافه شود.

شيرينی‌جات بطور طبيعی ميزبان مناسبی برای باكتری‌ها نيستند، با اين حال ساختار لیپیدی کره كاكائوی موجود در شكلات خواص محافظتی خوبی برای باكتری‌های پروبیوتیک از خود نشان داده است. موارد قابل توجه در شكلات پروبيوتيک، مانند زمان و نحوه‌ی افزودن باكتری پروبيوتيک، گونه‌ی مورد استفاده و دوز مصرفی آن و تكنولوژی ساخت و شرايط نگهداری محصول تا زمان مصرف در مطالعات متعددی مورد بررسی قرار گرفته است. تمام این پژوهش‌ها محصول شکلات پروبیوتیک را به عنوان یک محصول پروبیوتیک به بازار ارائه می‌کند تا مصرف‌کننده بتواند از ویژگی‌های این محصول مانند محصولاتی همچون ماست و پنیر پروبیوتیک بهرمند شود.
کیفیت شکلات تولیدی به عواملی همچون فرآیند تولیدی، نسبت و کیفیت مواد اولیه بستگی دارد. به صورت خلاصه برای تولید شکلات بعد از ترکیب شدن مواد اولیه، خمیر حاصل وارد غلطک تصفیه کننده شده و در ادامه به منظور بهبود عطر و طعم، محصول را چندین ساعت در دمایی حدود ۴۵-۳۵ درجه سانتی‌گراد نگهداری می‌کنند که این مرحله کنچینگ نام دارد. دما و زمان این مرحله تولیدکنندگان این صنعت را از تولید محصول پروبیوتیک ناامید می‌سازد. در این مورد شرکت تک‌ژن زیست علاوه بر تأمین پروبیوتیک اولیه متعهد می‌شود تا فرمولاسیونی را که تیم تک‌ژن برای تولید شکلات پروبیوتیک به دست آورده در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد که این امر سازگاری باکتری با محصول هدف را گواهی می‌کند تا نگرانی‌های موجود از کارخانجات تولیدی دور شود.

غذاهای آماده و نیمه آماده از محبوب‌ترین غذاها در بین تمام مردم می‌باشد. گسترش شهرها و پیشرفت جوامع و کمبود وقت در بین مردم سبب شد تا آن‌ها به غذاهای نیمه آماده و آماده روی آورند چرا که صرفاً با گرم کردن این مواد در کوتاه‌ترین زمان می‌توانند وعده‌ای خوش طعم میل کنند. این نوع غذاها گستردگی و تنوع بسیار زیادی دارند و همه‌ی مردم حتی افرادی که غذاهای سالم مصرف می کنند هم حداقل یک بار به غذاهای نیمه آماده و آماده روی آورده‌اند و کودکان نیز از طرفداران عمده این نوع غذاها به شمار می‌روند.
امروزه محصولات آماده و نیمه آماده تنوع بسیار زیادی دارند به گونه‌ای که شما می‌توانید در یخچال سوپرمارکت‌ها هم محصولات سالم و هم غیرسالم را بیابید. مواد غذایی آماده مصرف با توجه به تنوع بالای خود برای تمامی اقشار جامعه وجود دارند، افراد گیاه‌خوار نیز می‌توانند بسته به رژیم غذایی خود غذای منجمد مد نظر خود را انتخاب کنند. با توجه به اینکه غذاهای تازه و سالم جایگزین غذاهای آماده شده‌اند، اما صنعت تولید غذاهای منجمد هر ساله رشد و پیشرفت بسیاری دارد.

اگر تا اینجا به این فکر می‌کنید که منظور ما تولید همبرگر یا کباب لقمه پروبیوتیک هست، باید بگم خیر !!

محصولاتی که از حیث سلامتی دارای درصد چربی و قند بالا هستند نمی‌توانند وارد شاخه محصولات سلامت شوند. محصولاتی همچون پودرهای آماده مصرف مانند سوپ و یا دسر، سس کچاپ و تنقلات از جمله تولیداتی هستند که قابلیت تولید محصول پروبیوتیک را دارند. در صورتی که محصول دستور پخت خاصی از جمله آماده سازی روی حرارت یا استفاده از آب جوش نداشته باشد امکان استفاده از رنج وسیعی از باکتری‌های پروبیوتیک را به محصول می‌دهد. اما اگر به دمای بالا نیاز باشد وظیفه رساندن باکتری پروبیوتیک به بدن مصرف کننده به TAKGEN B.C محول می‌شود. به دلیل اینکه TAKGEN B.C یک پودر سفید بی‌رنگ است چه در خود محصول و چه زمان انحلال در آب کوچکترین تغییر رنگی نسبت به رنگ اصلی محصول ایجاد نمی‌کند و با رسیدن به بدن . . . . سخن رو کوتاه می‌کنم!

TAKGEN B.C خیلی مفید برای بدن